Протягом багатьох років більшість з нас асоціювали спорт з фізичними навантаженнями. Це було не дуже точне мислення, адже, зрештою, Міжнародний олімпійський комітет вже багато років визнає шахи видом спорту. Тому спорт не обов’язково повинен асоціюватися з полем, кортом чи контактом віч-на-віч. Чудовим прикладом цього є кіберспорт, який останнім часом б’є рекорди популярності. Тому ми вирішили ближче познайомитися з цією новою дисципліною. Отже, що ми повинні знати про кіберспорт?
Витоки кіберспорту
Коли ми дивимося на те, наскільки популярним є кіберспорт сьогодні, ми, напевно, думаємо про нього як про щось нове у світі комп’ютерних ігор. Тим часом, виявляється, що витоки його сягають ще другої половини 20-го століття. Можна сказати, що наріжний камінь для відеоігор був закладений ще в 1950-х роках, коли почали з’являтися перші електронні ігри.
- Дехто вважає, що кіберспорт народився у 1958 році, коли була створена гра Tennis for Two. Адже вона вже пропонувала можливість змагатися один проти одного.
- У 1962 році гра Spacewar! представила ще одну можливість гри між 2 гравцями.
- Дуже важливою датою є 19 жовтня 1972 року, коли Лабораторія штучного інтелекту Стемфордського університету організувала перший у світі турнір з кіберспорту під назвою Intergalactic Space Wars Olympiad.
- У 1980 році відбувся чемпіонат Space Invaders, який зібрав понад 10 000 гравців. Тоді ж з’явилися ігри з таблицями лідерів.
- У 1983 році відбувся North American Video Game Challenge, який вважається першим великим турніром з відеоігор. Приблизно в той же час у Німеччині була створена перша ліга Atari.
Набагато більший розвиток можна спостерігати з 1990-х років і далі. Саме тоді почали організовувати чемпіонати світу з Nintendo. Однак найбільший ажіотаж викликала поява ігор, призначених для гри в локальній мережі. Почали організовувати місцеві, національні та міжнародні змагання і турніри з популярних ігор. Відеоігри мали величезний успіх у Південній Кореї, де до кіберспорту почали ставитися серйозно і професійно.
У 2003 році у Франції вперше відбувся чемпіонат світу з кіберспорту. Це поклало початок створенню багатьох професійних кіберспортивних команд, ліг і турнірів, популярність яких почала зростати, а призові фонди на одного гравця збільшуватися. Тоді ж кіберспорт де-факто народився і в Україні, тож ми не так вже й далеко відстали від Заходу.
Подальший розвиток кіберспорту
Вирішальним для світу кіберспорту став рубіж 1990-х років і нового століття. Саме тоді на ринку з’явилися такі культові продукти, як Counter-Strike, Quake 3, Starcraft та Unreal Tournament. Вони були розроблені спеціально для багатокористувацьких ігор і давали гравцям можливість проявити себе. У той же час з’явилися і онлайн-казино, які також використовували відеоігри, але іншого типу. Вони й сьогодні користуються такою ж популярністю.
На розвиток кіберспорту також впливають технологічні зміни. Все більше людей отримують доступ до інтернету, комп’ютерів, і незабаром з’являться консолі нового покоління з можливостями онлайн-ігор. Великі виробники електроніки починають цікавитися кіберспортивними змаганнями, тому вони вирішують спонсорувати турніри, команди, а незабаром і самі починають організовувати змагання. На сьогоднішній день ми маємо кілька найважливіших подій у світі кіберспорту. Це, насамперед, такі:
- Чемпіонат світу з League of Legends
- Чемпіонат світу з Fortnite
- CSGO Major Championships
- The International (TI)
- Intel Extreme Masters World Championship
- Фестиваль Gamers8.
Звісно, таких подій набагато більше, деякі з них пов’язані лише з однією грою, а інші є багатотитульними змаганнями. Вся ця індустрія вже коштує десятки мільярдів доларів!
Ми забули згадати, що все більше країн, особливо в Азії, вже класифікували або планують визнати кіберспорт видом спорту нарівні з футболом чи баскетболом. Не виключено, що одного дня ми побачимо цей вид змагань на Олімпійських іграх.
Хто може стати кіберспортсменом?
Якщо ви час від часу граєте у відеоігри і раптом подумали, що могли б стати кіберспортсменом, то, на жаль, у нас для вас погані новини. Ваші шанси на успіх такі ж, як у футболі. Так склалося, що кіберспорт має багато спільного з типовими фізичними видами спорту – тут досягають успіху лише найкращі. Часто тренування починаються з раннього віку. Необхідно годинами грати, але не просто заради розваги, а для того, щоб удосконалювати тактику і вчитися різним хитрощам майстерності в конкретних титулах. Важливе значення має і спорядження – чим воно краще, чим дорожче, тим більше наші шанси, нехай навіть незначно, але зростають.
Найкращі гравці починають ставати відомими в мережі, заводять собі акаунти на Twitch, набувають фанатів. Якщо вони успішно беруть участь в аматорських або напівпрофесійних змаганнях, у них є шанс бути поміченими професійними командами, компаніями, які займаються кіберспортом. Такий гравець потрапляє в команду, де йому доводиться постійно тренуватися. Ігровий процес вимагає постійної активності, вдосконалення певних дій. Той, хто дозволяє собі хвилини ліні, може легко випасти з команди, ліги. Кіберспорт для таких людей просто стає формою заробітку, де вони можуть розраховувати на фіксовану зарплату або гроші з турнірних призів. Варто пам’ятати, однак, що навіть якщо в світі кіберспорту немає успіху, все одно можна чогось досягти, наприклад, за допомогою Twitch або каналу на Youtube.
Отже, як бачите, кіберспорт – це щось серйозне, що стає для багатьох людей важливішим, ніж футбол чи інші види спорту. З кожним роком його популярність буде тільки зростати, тому не варто його недооцінювати.